Agnieszka Moroz | PTSD-complex
16337
post-template-default,single,single-post,postid-16337,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
 
Zaburzenia adaptacyjne / Rozwój osobisty

PTSD-complex

PTSD-complex

Chroniczny stres zmienia strukturę mózgu, powoduje uszkodzenia w korze przedczołowej. Można jednak z tym walczyć. Można im przeciwdziałać dzięki ćwiczeniom, medytacji i… spaniu

Długotrwały stres powoduje, że struktura mózgu ulega znaczącym przemianom. Efektem są m.in. zaburzenia koncentracji, problemy z pamięcią, brak kontroli nad emocjami, a nawet stany lękowe oraz depresja. Są jednak sposoby na to, by zahamować negatywny wpływ stresu na nasz mózg.

Można powiedzieć, że wskutek długotrwałego stresu nasz mózg zaczyna sam siebie „pożerać”. Co to znaczy? Otóż, w korze mózgowej osoby będącej pod wpływem chronicznego stresu zaczyna ubywać istoty szarej. Szczególne ubytki pojawiają się w korze przedczołowej, gdzie naukowcy umiejscowili nasze superego. To ta część mózgu odpowiada za nasze funkcje poznawcze – planowanie, podejmowanie decyzji, przewidywanie ich konsekwencji, kontrola emocji itd.

Długotrwały stres powoduje depresję, problemy w relacjach z ludźmi, przyczynia się do zawałów.

Uszkodzenie tak istotnej części mózgu prowadzi do wielu negatywnych konsekwencji. Zmianie ulega zachowanie danej osoby – staje się bardziej wybuchowa, nie kontroluje swoich emocji. Ma trudności w uczeniu się i pracy, nie potrafi podejmować nawet najprostszych decyzji . To nie są jednak tylko chwilowe zmiany. Psychiatrzy już jakiś czas temu wskazali na związek między chronicznym stresem a występowaniem zburzeń lękowych oraz depresji. Ostatnio naukowcy z decydowali się nawet określać niektóre odmiany depresji mianem ciężkiej postaci długotrwałego stresu (PTSD-complex). Ponadto stres wpływa negatywnie na nasz układ sercowo-naczyniowy i jest częstą przyczyną zawałów.

Ćwiczenia, medytacja oraz sen pomagają mózgowi zregenerować się po długotrwałym stresie

Dobra informacja jest taka, że zmiany w mózgu wywołane przedłużającym się stresem nie są nieodwracalne. Mózg, a szczególnie hipokamp, są dość plastyczne, łatwo ulegają uszkodzeniu, ale też łatwo naprawić straty. Jeżeli przyczyna stresu zostanie usunięta lub zmniejszy się jej oddziaływanie, wszystko wraca do poprzedniego stanu.

Zdaniem badaczy są trzy metody na to, by pomóc swojemu mózgowi w regeneracji.

  1. Pierwszym jest uprawianie sportu – 30 minut aktywności fizycznej dziennie możezahamować działanie kortyzolu (hormonu stresu) i poprawić nasz nastrój.
  2. Pomocna jest również medytacja – jej efekty są widoczne natychmiast. Przeprowadzono badanie, które pokazało, że kilkunastominutowa medytacja w stylu mindfulness (trening uważności) zmniejsza wyraźnie stany lękowe.
  3. Kluczową rolę w procesie regeneracji ma również sen -ma ogromną rolę w kontrolowaniu działania hormonu stresu.

BUSINESSINSIDER.COM.PL

Tutaj ten artykuł