21 kw. mobbing
to nic innego jak terror psychiczny w życiu zawodowym charakteryzujący się wrogimi i nieetycznymi zachowaniami, które są powtarzane systematycznie. Punktem wyjścia do powstania mobbingu jest konflikt o charakterze personalnym w środowisku pracy.
Na czym może polegać mobbing?
Działania i zachowania cechujące mobbing mogą mieć różnorodny charakter, a wspólnym mianownikiem dla nich jest to, że naruszają one zasady współżycia społecznego i dobre obyczaje oraz mają za cel szkodzenie ofierze. Ich skutkiem jest poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie lub wyeliminowanie z zespołu pracowników.
Co to jest mobbing?
Zgodnie z definicją zawartą w Kodeksie pracy mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegająca na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.
Prościej rzecz ujmując mobbing to nic innego jak terror psychiczny w życiu zawodowym charakteryzujący się wrogimi i nieetycznymi zachowaniami, które są powtarzane systematycznie przez jedną osobę lub większą liczbę osób, skierowanymi głównie przeciwko pojedynczej osobie, która w ich wyniku zostaje pozbawiona szans na pomoc i obronę.
Czynnikiem sprzyjającym dla stosowania mobbingu jest ścisła hierarchizacja zależności służbowych, posiadanie przez podwładnych wykształcenia równego lub nawet wyższego od przełożonych czy też wzory zachowań społecznych oraz przekonania o odmienności kobiet i mężczyzn wynikające z modelu kultury.
Działania mobbingowe
Mobbing jest zjawiskiem wielopostaciowym. Uważa się, że punktem wyjścia do powstania mobbingu jest konflikt o charakterze personalnym w środowisku pracy.
Przejawem mobbingu może być wiele zachowań, dlatego dokonano ich klasyfikacji na następujące grupy:
- Działania wpływające negatywnie na proces komunikacji, np.:
– ograniczanie lub utrudnianie pracownikowi możliwości wypowiadania się,
– reagowanie na wypowiedzi i uwagi pracownika krzykiem, wyzwiskami lub głośnym wymyślaniem,
– systematyczne krytykowanie życia zawodowego i wykonywanej pracy,
– pisemne groźby i pogróżki,
– nękanie telefoniczne, SMS-ami, e-mailami, listami etc. - Działania wpływające negatywnie na relacje międzypracownicze, np.:
– unikanie rozmów z pracownikiem,
– przesadzanie go na miejsce z dala od współpracowników,
– przeszkadzanie w utrzymywaniu relacji międzypracowniczych. - Działania wpływające na negatywne postrzeganie pracownikaw środowisku pracy, np.:
– szerzenie negatywnych opinii na temat pracownika,
– publiczne wyśmiewanie kompetencji pracownika oraz ich podważanie,
– publiczne wyśmiewanie wyglądu zewnętrznego,
– plotkowanie. - Działania wpływające negatywnie na pozycję zawodowąosoby poszkodowanej, np.:
– utrudnianie wykonywania obowiązków zawodowych poprzez blokowanie dostępu do informacji służbowych, niezbędnych do realizacji zadań,
– odbieranie pracownikowi prac i zadań zleconych wcześniej do wykonania,
– zlecanie pracownikowi zadań poniżej jego umiejętności i kwalifikacji,
– zlecanie zadań przerastających możliwości i kompetencje pracownika,
– przydzielenie zbyt dużej ilości obowiązków w porównaniu z innymi pracownikami.
INFOR.PL